fbpx
0
-->

Tang og jod, hva er helsefordelene med å spise mer jod?

illustration
illustration
illustration
illustration

Tang har en høyere konsentrasjon av næringsstoffer, vitaminer og mineraler enn noen annen plante på jorden – og tjener med rette sin anerkjennelse som supermat. Fra hjerneforbedrende omega-3 til tarmsunne probiotika, kan det å spise tang være til fordel for mange områder av helsen. En av de største helsemessige fordelene ved å spise tang skyldes imidlertid et naturlig mineral som kalles jod.

Hvorfor er jod viktig?

Jod er et viktig mikronæringsstoff som kroppen trenger for å fungere. Det forbedrer stoffskiftet ditt, hjelper til med å regulere hormonnivået, støtter hjernens funksjon og hjelper cellene dine til å fungere skikkelig. Kroppen din kan ikke produsere jod, så det er viktig å få nok av I kostholdet ditt!

Er jodmangel vanlig?

Rundt en fjerdedel av verdens befolkning får ikke nok jod. Europeiske land som Norge og Tyskland får ikke nok jod. (2) Jodmangel er den største årsaken til hjerneskade over hele verden (4) og kan forårsake hypotyreose, der skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok hormoner og kan føre til tretthet, vektøkning og depresjon. Noen mennesker har særlig høy risiko for jodmangel. Disse inkluderer kvinner i fertil alder, gravide, ammende kvinner og barn. Vegetarianere, veganere eller personer som er allergiske mot fisk, sjømat og meieriprodukter, risikerer også jodmangel, da dette er vanlige kilder til næringsstoffet. FHI (Norsk institutt for folkehelse) anbefaler for tiden (1) at spesielt gravide og barn bør øke jodinntaket.

Hva blir gjort?

Siden mengden fisk og meieriprodukter som spises avtar (5), har folkehelseinstitusjoner tilsatt jod i salt for å prøve å kompensere for de lavere nivåene av jodinntak. Dette er ikke den perfekte løsningen, ettersom å spise for mye salt fører til en rekke helseproblemer, som forhøyet blodtrykk, hjertesykdom og magekreft. I Norge spiser den gjennomsnittlige mannen 10 g salt om dagen, noe som er mye mer enn den anbefalte mengden på 6 g. (6)

Hvorfor er tang en så god kilde til jod?

Tang inneholder mer jod enn noen annen matkilde (7) *. Bare en liten mengde gir deg ditt daglige anbefalte inntak. Nedenfor er en visuell fremstilling som viser hvordan tang måler opp til andre populære jodkilder.

Kilde : Lofoten seaweed Company data og FHI 

illustration
illustration
illustration
illustration

Kan du få for mye jod?

Som med alt, kan for mye være skadelig. Men hva er for mye? For voksne er anbefalt daglig inntak 150 mikrogram. **

Vi skapte produktene våre som en enkel måte for deg å få alle de helsemessige fordelene ved å spise tang. Tilsett ett dryss av vår Simply Seaweed i din morgensmoothie, eller krydre dine stekte grønnsaker med vårt Arctic Seaweed Salt, er en fin måte å få din daglige dose jod. Alle produktene våre er tydelig merket med jodinnholdet og anbefalt serveringsstørrelse.

Noen typer tang har spesielt høye nivåer av jod, og det er grunnen til at vi ikke bruker Fingertare (Laminaria digitata) eller Sukkertare (Saccharina latissima) i produktene våre. Nedenfor er en tabell over våre produkter og anbefalt daglig inntak.

Lofoten Seaweed produkt Teskje (5.0mL)/dag/voksen og >10år barn (150µg/d) Teskje (5.0mL)/dag/gravide og/eller ammende kvinner (WHO) (250µg/d) 
Arctic Seaweed Salt 1/4 1/3 
Lofoten Umami 1/3 1/2 
Simply Seaweed 1/5 1/4 
Truffle Seaweed Salt 1/3 1/2 

Source: Lofoten Seaweed Company data 

Weed som er bra for deg!   

Av Tamara Singer og Maxime Chamblet 

  1. Norske folkehelse Institutt (FHI) – Risiko for jodmangel i Norge – Identifisering av et akutt behov for tiltak. Juni 2016, tilgjengelig på : https://tinyurl.com/ydgl2e2p  
  2. Jod Globalt Institutt kart, besøk: 22/04/2020, tilgjengelig på: https://www.ign.org/ 
  3. Hetzel B.S. – Jodmangelforstyrrelser (IDD) og utryddelse av dem. Lancet 1983; 2: 1126-1129 
  4. The Lancet (12 Juli 2008). “Iodine deficiency—way to go yet”. The Lancet. 372 (9633): 88. doi:10.1016/S0140-6736(08)61009-0. PMID 18620930. S2CID 5416860 
  5. World Health Organization – Iodine deficiency disorders, besøk 09/06/2020, tilgjengelig på : https://www.who.int/nutrition/topics/idd/en/ 
  6. Satatics Norway – 06376: Mengdeforbruk av mat og drikke per person per år, etter varegruppe (COICOP), innhold og intervall (år). Siste oppdatering: 13.02.2008, besøkt: 22.04.2020, tilgjengelig på: https://www.ssb.no/en/statbank/table/06376/ 
  7. Folkehelseinstituttet – Saltinntak (indikator 8). Publisert: 07/09/2018, siste oppdatering: 06/01/2020, tilgjengelig på:https://www.fhi.no/en/op/Indicators-for-NCD/diet/saltinntak-indikator-8/ 
  8. ANSES – Ciqual Table : Jod. Besøkt : 17/08/2020, Tilgjengelig på: https://ciqual.anses.fr/# 
  9. Tai Sheng Yeh, Nu Hui Hung, Tzu Chun Lin (2014) – Analyse av jodinnhold i tang ved GC-ECD og estimering av jodinntak, Journal of Food and Drug Analysis, bind 22, utgave 2, juni 2014, side 189-196
  10. Alina Petre – Er goitrogener i matvarer skadelige? Publisert : 15/06/2017, besøkt : 28/04/2020, tilgjenglig på : https://www.healthline.com/nutrition/goitrogens-in-foods 

* Jodkonsentrasjonsnivået i tang er avhengig av årstiden det høstes, arten og stedet.

** Dette varierer litt fra land til land.

Hvis du for øyeblikket tar jodpiller eller har skjoldbruskkjertelproblemer, anbefaler vi ikke at du tar tang uten å konsultere legen din først.

Vi anbefaler ikke at du legger tang i babyens retter fordi maten deres er tilsatt jod.

[]
×
Enter your email to add this item to cart

Get 10% off your first purchase!

NO THANKS! Add item to cart *By completing this, you are signing up to receive our emails. You can unsubscribe at any time.
×